Höstens jakter

2010-08-29 i Allmänt

Jaktridning 2010, Öveds Jakt och Fältrittklubb 2010-års förjakter rids på söndagar med följande datum: 26/9, 3/10, 17/10 samt 24/10

Jaktridning 2010, Öveds Jakt och Fältrittklubb

2010-års förjakter rids på söndagar med följande datum: 26/9, 3/10, 17/10 samt 24/10.

Samling sker 09.30, uppsuttna på ängen vid allén om ingen annan plats anges. För medlemmar i ÖJFK och Färs är förjakterna avgiftsfria och för icke-medlemmar kostar det 100kr/ ritt. För att deltaga i Hubertusjakten krävs deltagande i minst två förjakter samt insats vid hinderbyggnad om så efterfrågas.

Hubertusjakten går av stapeln lördagen den 30/10. Samling vid Eket kl 10.00, uppsuttna. Kostnad för medlemmar i ÖJFK eller Färs är 50kr och för icke-medlemmar 150kr.

ÖJFK:s årsavgift är 250:-/vuxen, 150:- för ungdomar under 25 år, och 500:- för en hel familj.

Avgiften vill vi ha på vårt bankgiro: 5761-2129. Då vi gärna vill ha ett komplett medlemsregister vill vi att ni vid inbetalning ger fullständiga uppgifter såsom adress, telefon, samt födelseår för juniorer.

För information kontakta Mats Rosengren, tel. 070-379 1366

Nedanstående regler är till för att jakten skall bli en positiv upplevelse för dig och din häst. Reglerna syftar också på att förebygga skador och tillbud. Den vanligaste skadan i ett jaktfält är en sparkskada! Därför är hänsyn och avstånd till andra ekipage det viktigaste att tänka på under en jakt

Regler vid jaktridning

1      Rid aldrig förbi mastern. Vid upplopp ger mastern tydligt signal när man får rida fritt.

2      Håll avstånd till framförvarande ekipage, en längd vid skritt, två längder vid trav och tre längder vid galopp. Ansvaret för avståndshållning gäller framåt, Du får alltså inte rida för nära framförvarande häst. Vid hinder skall avståndet vara så att du kan stoppa om framförvarande häst vägrar eller faller.

3      Fältet (alla ekipagen) skall hålla masterns tempo, gångart är valfri.

4      Innan start väljer varje ryttare en partner för ömsesidig hjälp om problem uppstår. Fältet avstannar normalt inte för att någon enskild behöver stanna för justering av utrustning m.m. De avstannade ekipagen rider ikapp fältet eller avbryter. Vid avbrott måste detta rapporteras framåt i fältet så att ingen saknas oanmäld.

5      Vid avsittning/olycka rapporteras omedelbart framåt i fältet.

6      När sista ekipage i fältet passerat sista hinder eller det är klart att rida vidare efter stopp måste det tydligt med hög röst rapporteras framåt. Alla i fältet skall om nödvändigt repetera framåt så att meddelandet når mastern. Använd alltid uttryck ”klart från kön”.

7      Ekipage som utan tillstånd långvarigt rider bakom kömaster utan dennes tillstånd eller ej rättar sig efter dennes anvisningar anses ha avbrutit jakten och inväntas inte och har ej rätt att rida upplopp.

8      Vid Hubertusjakt måste alla obligatoriska hinder hoppas för att ekipaget skall ha rätt att deltaga i upploppet.

9      Broddar är ej tillåtet p.g.a. skaderisk. Broddar kan få användas om väderleken så påkallar. Broddar på bakskor skall alltid undvikas om inte det är nödvändigt pga väder och underlag, dvs i stort sett endast när det förekommer isfläckar. Långa gräsbroddar är ej tillåtna.

10    Hästar som är sparkbenägna skall ha röd rosett fästad i svansen.

11    Hjälp varandra att besiktiga hästarna vid skrittpass, meddela genast till ryttaren om ni ser en lös sko, sår på benen m.m.

12    Vid Hubertusjakt är kavaj och ljusa ridbyxor obligatoriskt.

Tips och tankar

1      Kontrollera sadelgjorden efter första fem minuter.

2      Undvik benlindor, brukar ofta lossna innan jakten är slut med skaderisk som följd.

3      Ha hästen välskodd, det kan vara lång väg tillbaka om en sko saknas.

4      Håll tag i halsrem eller man vid klättring så hästen får möjlighet att balansera.

5      Tänk på att jaktridning bygger på hänsyn mot andra ekipage, alla ryttare måste ha överblick och agera för att undvika situationer som kan leda till problem.

6      Möjligheten att rida jakt beror helt på markägarens goda vilja att upplåta marken till jaktridning. All ridning skall därför bygga på hänsyn och aktsamhet vad avser jordbruk och skogsbruk. Rid inte utanför det spår som anvisas av mastern.

All jaktridning i ÖJFK sker på egen risk.