Motion till ÖJFK årsmöte februari 2020

2020-01-08 i Allmänt

Styrelsen föreslår till årsmötet 2020 att justera medlemsavgifterna för 2021 enligt nedan.

Motion till ÖJFK årsmöte februari 2020

Bakgrund

För några år sedan beslöt årsmötet att höja medlemsavgifterna. Bakgrunden till detta var att avgifterna till förbundet och distriktet skulle komma att öka framöver. Bl.a. som en följd av den nya försäkringen men även allmänna kostnadsökningar vid distrikt och förbund.

Vad som inte ingick i höjningen var föreningens egna behov. Vid den tidpunkten var föreningens ekonomi mycket god och verksamheten, framförallt sommarens tävlingar, genererade stora inkomster.

Senaste året har inkomsterna vikit p.g.a. färre starter i tävlingarna men även minskat intresse för P&J och annat. Tillsammans med nödvändiga investeringar i hinderparken har detta kraftigt minskat föreningens tillgångar. Samtidigt som prisnivån i samhället generellt ökar uppstår nya behov av investeringar i bl.a. hinderparken för träning etc. Dessutom vet vi inte vilka konsekvenser de förändringar kommunen genomför i sin organisation avseende ansvar för idrott och fritid kommer att innebära.

Därutöver har hyra för ridhus dragit stora kostnader för föreningen.

I syfte att ”bädda för framtiden” föreslår styrelsen att medlemsavgifterna för 2021 justeras upp.

Styrelsens förslag

Årsavgiften för medlemskap i ÖÄJFK höjs enligt nedan:

Typ av medlemskap

Årsavgift 2020

Årsavgift 2021

Ungdom, upp till och med 25 år.

Vuxen

Familjemedlemskap